ondernemersplan

wat is jouw bestaansrecht?

Ondernemingsplan schrijven

Je hebt ervoor gekozen om een ondernemingsplan te gaan schrijven. Business model canvas, Lean startup methode, er zijn vele modellen om invulling te geven aan jouw ondernemersplan. Ervaring leert dat de vertaalslag naar de praktijk hierin ontbreekt.

De tool van MKB Supportplan heeft alle vooraanstaande theorieën, plus de praktijkervaring van duizend ondernemers vertaald naar praktische software. Deze tool helpt je stap voor stap helpt bij het schrijven van jouw ondernemingsplan. Moet je alles invullen? Nee hoor, de puzzel leg je zelf, de tool zorgt ervoor dat de puzzel één geheel blijft.

bedrijfsconcept ondernemingsplan schrijven

Ondernemersplan bouwsteen 1: jouw bedrijfsconcept

Tevreden klanten die keer op keer bij je terugkomen en positief over jouw bedrijf rondpraten. Daar gaat het om. Want zonder klanten geen bestaansrecht. Juist daarom start bouwsteen 1 van het ondernemersplan met ‘de klant’. Hier schets je een duidelijk beeld van jouw klantgroep(en), waar jouw klant behoefte aan heeft en wat jouw product/dienst zo uniek maakt. Je brengt de branche in kaart, de marktontwikkelingen, de concurrenten en jouw concurrentievoordeel. Kortom, je krijgt helder voor ogen waar jouw toegevoegde waarde ligt. Een essentiële stap bij het bouwen aan een blijvend bedrijf.

 Jouw klant en product
 Marktontwikkelingen en marktkansen
 Concurrenten en jouw concurrentievoordeel

bedrijfsvoering ondernemingsplan maken

Ondernemersplan bouwsteen 2: jouw  bedrijfsvoering

Hoe ga je alles waarmaken wat je in bouwsteen 1 belooft? Natuurlijk zorg je ervoor dat alles fiscaal, juridisch en verzekeringstechnisch in orde is. Als je een bv opricht, leg je hier ook uit waarom. Maar hoe ga je vervolgens de sales inrichten? Ga je dit zelf doen, online, via resellers, een franchiseformule? Belangrijk is concrete commerciële doelstellingen te formuleren én hoe je dit gaat bereiken. Een loze kreet als ‘ik ga netwerken’ is niet voldoende. De tool helpt je jouw commerciële acties concreet te maken in jouw ondernemersplan. Hoe vaak ga je netwerken? Met wie? En bovenal wat wil je daarmee bereiken? Ook stel je in deze bouwsteen je promotieplan op. Je schrijft per doelgroep op welke concrete (marketing)acties je gaat ondernemen om jouw doelstellingen te bereiken. Door in de voorbereiding deze focus al voor jezelf aan te brengen krijg je grip op jouw verkoop.

 Het management: kvk, wetgeving, verzekeringen, juridische aspecten
 Klantrelaties, doelstellingen, promotieplan
 Het bedrijfsproces: inkoop en productie, verkoop en distributie

een goed ondernemersplan geeft in- en overzicht

verdienmodel ondernemingsplan opstellen

Ondernemingsplan schrijven
bouwsteen 3: jouw verdienmodel

Geeft je antwoord op een niet geheel onbelangrijke vraag: is je plan financieel levensvatbaar?. Welke middelen heb je nodig om te kunnen starten met je onderneming? Zowel op de korte als lange termijn. Heb je een bedrijfsfinanciering nodig? Heb je eigen vermogen of moet je vreemd vermogen aantrekken? De volgende stap in het ondernemingsplan schrijven is de prijs. Welke prijs ga je hanteren? Hoeveel ga je verkopen? Wat is je verwachte omzet voor het eerste jaar? Met de exploitatiebegroting kijk je verder de toekomst in. Ook kun je jouw prive situatie (en die van je partner) meenemen in je financieel plan.

 Investering, financiering en balans
 Verkoopprijs en omzet
 Exploitatiebegroting en winstverwachting
 Privé inkomsten en uitgaven

ondernemersprofiel in jouw ondernemingsplan

Ondernemingsplan schrijven
bouwsteen 4: jouw ondernemersprofiel?

Jij als ondernemer bent de drijvende kracht achter jouw bedrijf. Op basis van jouw competenties geef je invulling aan het proces. Ben je een echte vakman, maar je vindt het lastig om met de klant in contact te komen? Misschien is het inhuren van sales (bouwsteen 2) dan wel een oplossing voor je. De tool rekent voor je door wat de financiële consequenties daarvan zijn. In deze bouwsteen maak je de vertaling naar jouw bedrijf. Wie ben je, wat heb je gedaan en wat vormt jou als ondernemer richting de markt en haar mogelijkheden.

 Jouw achtergrond
 Jouw ondernemersprofiel
 Jouw competenties

ik start vandaag met mijn ondernemersplan